Dataskyddspolicy
Här förklarar vi vilka personuppgifter som samlas in genom att besöka våra hemsidor och vid användningen av våra tjänster.
Vi följer givetvis gällande lagar och regler. Läs mer på Integritetsmyndighetens hemsida om dataskydd: https://www.imy.se/verksamhet/
Vi behandlar och lagrar inte in fler personuppgifter än vi behöver för att kunna utföra våra tjänster, och inte längre än nödvändigt. Vi behandlar de personuppgifter vi erhåller av våra kunder via email, telefon och våra hemsidor.
För att kunna utföra våra tjänster samlar vi in data på dessa sätt:
– Kakor (cookies) sparas på besökarens dator när denne besöker våra hemsidor, för att kunna samla in statistisk data om användandet av vår hemsida, och vid ifyllning av formulär på vår hemsidor, betaltjänster och webbshop.
– Personuppgifter som namn, email, postadress och telefonnummer för att kunna hålla ordning på beställningar.
Vi gör vårt yttersta för att lagra personuppgifter på ett säkert sätt. För att kunna utföra vårt bolags dagliga verksamhet använder vi oss av tredjepartstjänster och -leverantörer så som exempelvis (en ej begränsat till) webbhotell, emailserver, fillagrings- och överföringstjänster, tjänster för webbshop, betalning, kundregister, bokföring, fakturering och inkasso, kreditupplysning, samt nyhetsbrev. Dessa tjänster kan erhållas från företag både inom och utanför EU. I användandet av vissa av dessa tjänster behandlar vi personuppgifter för att kunna utföra de tjänster vi erbjuder, men i så begränsad omfattning som möjligt.
Vi rensar regelbundet bort persondata som inte längre behövs för vår verksamhet. Enstaka personuppgifter eller register samt lösenord för tillgång till dessa får endast laddas ner, kopieras och sparas varaktigt i datorer, mobiltelefoner etc. om detta krävs för personens arbete inom företaget. Lösenord ska väljas med omsorg, och hanteras på ett ansvarsfullt och säkert sätt. Företaget får skapa lösenordsskyddad backup av register med personuppgifter som skydd mot dataförlust. Vi förbehåller oss rätten att lagra personuppgifter som backup i upp till 13 månader, men lämnar samtidigt ingen garanti på att vi har backup på levererade kundordrar.
Om en ”personuppgiftsincident” sker så måste detta rapporteras till Datainspektionen inom 72 timmar. En sådan incident kan till exempel vara ett USB-minne med personuppgifter som tappats bort, ett dataintrång på en av företagets servrar eller att någon anställd obehörigt tagit del av personuppgifter. För en person vars personuppgifter insamlats av oss, finns möjligheten att lämna klagomål till tillsynsmyndigheten (som i Sverige är Datainspektionen) om denne anser att dennes personuppgifter har hanterats felaktigt.
Du kan när som helst begära utlämnande eller radering av alla personuppgifter vi lagrar om dig, förutom de vi lagligen måste spara av exempelvis bokföringsmässiga grunder.
Förteckning förs separat över:
Vilka persondata som lagras, var och när
Vem som har tillgång till dessa personuppgifter
Hur uppgifterna används
Denna policy omfattar inte tredjeparts hemsidor som vi länkar till, eller som länkar till oss.